WELKOM OP DE NIEUWSBLOG VAN JAKO

15.01.2021

JAKO blijft ook in de toekomst een familiebedrijf

Rudi Sprügel draagt het voorzitterschap over aan de volgende generatie.
JAKO blijft ook in de toekomst een familiebedrijf

Na 32 succesvolle jaren aan het roer van JAKO gaat oprichter Rudi Sprügel een toezichthoudende rol op zich nemen en draagt hij de operationele leiding van het bedrijf over aan het nieuwe bestuur. Dit bestuur bestaat uit de nieuwe leden Nadine Sprügel (37, CEO en hoofd Aankoop en Productontwikkeling), Yvonne Sprügel (36, waarnemend CEO en hoofd Financiën en Personeelszaken), Tobias Röschl (37, Marketing en Sales) en al langdurig lid van de Raad van Bestuur Markus Frank (52, Digitalisering en Logistiek). 

"Ik ben blij dat ik de fakkel nu kan doorgeven aan de volgende generatie", legt Rudi Sprügel uit. "Ook in de toekomst zal JAKO een familiebedrijf blijven. Mijn dochters hebben de afgelopen jaren samen met Markus Frank, Tobias Röschl en ons hele team al een beslissende invloed op onze ontwikkeling gehad. Zij zullen het JAKO-idee voortzetten. Zoals we altijd hebben gedaan: met de duidelijke ambitie de perfecte partner te zijn voor alle teams en dealers. Ook steeds met de bereidheid onszelf te bevragen en open te staan voor nieuwe inzichten en ons samen te ontwikkelen."

Nadine Sprügel, kwam na haar internationale studie in 2006 bij het bedrijf en was sinds die tijd verantwoordelijk voor verschillende afdelingen in de productontwikkeling, inkoop en kwaliteitscontrole. "Het aanbieden van het juiste en constant beschikbare product aan onze dealers en clubs was vanaf het begin de drijfveer van mijn vader. Dit idee, gekoppeld aan de bijzondere verstandhouding en manier van omgaan met onze klanten, leveranciers en medewerkers, die we samenvatten onder het motto ‘WE ARE TEAM’, dragen we nog steeds uit en is zelfs een manier van leven geworden. In de toekomst zullen we blijven staan voor de perfecte teamsportcollectie, betrouwbare beschikbaarheid en snelle levering, alsook een nauwe samenwerking met onze dealers en clubs", aldus Nadine Sprügel.

We rekenen op ons team“

JAKO is een gezond en economisch sterk bedrijf. Yvonne Sprügel, die in 2007 bij JAKO in dienst is getreden en al verantwoordelijk was voor verschillende taken in financiën en controlling, heeft hierin een belangrijke rol gespeeld. Zij stelt: "Economische duurzaamheid in combinatie met een hoog eigen vermogen blijven de focus van onze financiële strategie. Om onze ambitieuze doelstellingen te bereiken, zullen we een enthousiast, loyaal team nodig blijven hebben. We richten ons daarom specifiek op het bieden van een aantrekkelijke werkomgeving voor onze medewerk(st)ers. We bevorderen de ontwikkeling, het samenhorigheidsgevoel en bouwen voort op de opleidingen die we onze mensen bieden. De afgelopen jaren konden we een groot aantal jonge, geëngageerde medewerkers aantrekken, die samen met onze geroutineerde werkkrachten het JAKO-idee in de toekomst zullen voortzetten. We willen onze unieke spirit, die we ook binnen de muren van het bedrijf onder het motto ‘WE ARE TEAM’ samenvatten, levendig houden en onze medewerkers laten zien welke hoge waarde deze voor ons bedrijf heeft. Zo hebben we bijvoorbeeld meteen onze mensen bij het begin van de pandemie gerustgesteld en werden ontslagen om operationele redenen uitgesloten".

„Op naar de toekomst, samen met onze gespecialiseerde dealers“

De samenwerking met de vakhandel zal de kern van de strategie van JAKO blijven uitmaken. "We stellen onze klanten centraal bij alles wat we doen", zegt Tobias Röschl, die sinds 2007 bij het bedrijf werkt en al verantwoordelijk was voor de afdelingen Marketing & Sales. "Door zich te richten op de gespecialiseerde sportdetailhandel is JAKO uitgegroeid tot een van de grootste leveranciers op de Duitstalige markt. Daarnaast hebben we ook een leidende positie in de Benelux-landen en zijn we bezig meer en meer marktaandeel te veroveren in Frankrijk. We willen deze dynamische ontwikkeling in een concurrerende markt continueren door ons te richten op onze sterke punten op het vlak van productontwikkeling en -beschikbaarheid, alsook nieuwe digitale oplossingen. We zien dat onze dealers voor veel uitdagingen staan en daarom investeren wij intensief in digitale en structurele oplossingen waarmee we de dealers, verenigingen en clubs naar de toekomst willen meenemen. De markt en de algemene ontwikkeling vragen ons steeds meer om JAKO op alle mogelijke manieren heruit te vinden, 360° rond. Met onze online teamshops 'Click the Club', waarvan we er al meer dan 5.000 hebben gestart, het Teamshop89-concept, waarin we dealers begeleiden die zich strategisch toeleggen op de teamsportbusiness en op JAKO, en onze nieuwe productlijn 'Corporate Teamwear', die we vanaf het voorjaar op voorraad hebben, investeren we samen met onze handelspartners in de toekomst op lange termijn."

„We zullen onze klanten nog persoonlijker benaderen“

De hele organisatie van JAKO, die gevestigd is in Hollenbach, is gericht op het optimaal beleveren van de handelspartners. Verantwoordelijk hiervoor is Markus Frank, die sinds 2002 in de Raad van Bestuur zit. Hij vertelt: “We werken voortdurend aan het voldoen aan de eisen van onze klanten en het optimaliseren van onze processen en supply chain. Eenvoudige, digitale bestelplatforms en verbindingen, snelle, betrouwbare leveringen met de mogelijkheid om logistieke processen aan te passen aan individuele eisen – dat zijn de uitdagingen waar onze infrastructuur voor staat. Om dit alles te waarborgen blijven we investeren in de uitbreiding van onze magazijnruimte en het nog meer automatiseren en sneller maken van onze leveringen. Met ons gemoderniseerde goederenbeheersysteem breiden we vanaf 2022 het aandeel van de gedigitaliseerde processen verder uit en kunnen we nog beter inspelen op de behoeften van de klant".

Een centraal aandachtspunt van de nieuwe CEO is de JAKO-duurzaamheidsstrategie 'Our team for a better world'. Nadine Sprügel: "We zijn ervan overtuigd dat we de huidige uitdagingen, zoals zorg voor het milieu of eerlijke en transparante productieomstandigheden, het best samen met onze partners kunnen realiseren over de hele toeleveringsketen. De eerste resulaten van deze samenwerking zullen we dit jaar nog naar buiten brengen. Onze teamline 'Organic' wordt een katoencollectie van gecertifieerd bio-katoen en met het shirt 'World' hebben we een shirt  ontwikkeld dat gemaakt is van 100% gerecycled textiel. Dit zijn slechts enkele voorbeelden. In feite werken we er op alle afdelingen van het bedrijf aan om ons beetje bij beetje steeds duurzamer op te stellen. Ik kijk ernaar uit om samen met onze medewerkers, onze dealers, leveranciers, clubs en alle JAKO-partners actief vorm te geven aan de toekomst van ons familiebedrijf – WE ARE TEAM!

[Actuele noot: foto's komen uit het archief]